tisdag 1 januari 2019

Nya tider

Det var molnigt, kanske till och med dimmigt, när fyrverkerierna började explodera vid inledningen av det nya året. Jag befann mig i Gamla Linköping på en fest med spexare och psykologer och deras vänner, och till att börja med såg vi ingenting. Vi hörde bara ljudet av smällar och såg hur det blixtrade till bakom molnen. Men vid tolvslaget kom fyrverkerierna igång på riktigt och vi kunde se hur himlen lystes upp i alla möjliga olika färger. Jag tänkte mig tillbaka till förra året, då jag stod och tittade på fyrverkerierna från min balkong i Järna. Då jag fortfarande jobbade på Lejonfastigheter och aldrig hade satt min fot på campus US. På alla människor jag ännu inte hade träffat som jag träffar varje dag nuförtiden. Jag undrar hur livet kommer se ut nästa år. Vad kommer ha hänt tills dess?

Ibland blir inte livet som man tror. Hade någon sagt till mig för två år sedan att jag skulle sitta hela dagen och lära mig om ögats anatomi och synen, då hade jag inte trott på det. Jag säger två år sedan bara för att förra året visste jag redan om att jag skulle börja på läk. Fast då hade jag precis fått reda på det och nästan inte berättat det för någon. 

Tenta-p börjar tära på krafterna. Jag har pluggat hela dagen nästan varje dag i snart två veckor nu. Alla släktingar jag pratar med tror jag är överambitiös och att jag garanterat kommer klara den här tentan, men lika självklart tycker inte jag det känns. Den här terminen är läkarprogrammets värsta termin och man behöver plugga så mycket för att ha en chans att klara den. Det är skönt att det bara är en vecka kvar, samtidigt som jag skulle ha velat ha en vecka till på mig för att känna mig säker på att jag verkligen kunde allt. Visserligen är det väl inte hela världen om man skulle få omtenta, men det vore jobbigt att behöva repetera allting en gång till. 

Idag är jag trött och har ont i huvudet så jag får se hur mycket plugg jag får gjort. Jag ska försöka sitta i några timmar och lära mig och lukt och smak. För övrigt så ska det bli spännande att se hur året utvecklar sig. Hur går tentan? Vad kommer jag lära mig i år? Vad ska jag göra i Holgerspexet? Vad händer med det som jag tänkte på sedan september? Ja, det visar sig med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar