tisdag 15 januari 2019

Fri som en fågel

Så har tenta-p äntligen nått sitt slut. Jag gav mig av till Södermanland, tillbringade några dagar i stillheten i Järna och hälsar sedan på mamma i Södertälje några dagar. Jag har ju nästan inte varit hemhemma på hela hösten. Spex och studier har hindrat mig från att ta mig hit. Men nu är jag här jag till slut, denna korta vecka som jag har ledigt innan vårterminen börjar.

Jag klarade den praktiska tentan. Det är jag väldigt förvånad över. Jag tyckte att det gick dåligt för mig och när jag pratade med mina vänner efteråt blev jag mer och mer säker på att jag skulle få omtenta. Men Medfak överraskade mig återigen med att rätta mindre strängt än jag förväntade mig. Efter att ha blivit utsatt för MAI:s tentor i två år så förväntar jag mig alltid att bli underkänd om jag gör minsta lilla fel. Deras tentor har sju svåra omfattande frågor (varav fyra är väldigt svåra) och man måste ha i princip helt rätt på tre för att bli godkänd. Det är en ganska låg andel av studenterna som klarar dessa tentor. Så jag är nu positivt överraskad och glad över att jag åtminstone bara kommer ha en omtenta i värsta fall.

Jag har tagit det väldigt lugnt den här veckan. Bara varit hemma och slappat. Det känns lite jobbigt att inte vara så produktiv när jag är van vid att alltid ha saker planerat, men det är väldigt skönt också. Man behöver avkoppling. Det vet jag verkligen. Jag fick ett riktigt uppvaknande när jag bröt ihop för nästan två år sedan. Man kan verkligen inte leva så att man blir jättestressad. Man måste ta reda på vad man har för behov och sedan uppfylla dem, annars kommer man må dåligt när yttre omständigheter förändras och man inte har någon inre stabilitet. Om man kan se till att vara lycklig i sig själv så är man inte beroende av andra för att vara det och då spelar det ingen roll vad de gör för man är lycklig ändå.

Livet är skönt. Jag känner mig fri och avslappnad. Jag ska vila upp mig den här veckan så att jag orkar plugga igen. Sen ska jag försöka ta mig tillbaka till spexvärlden igen. Jag har redan abstinens efter att ordvitsa och bete mig som en knäppgök utan att någon bryr sig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar