torsdag 27 december 2018

Plugg

Julen kom och passerade. En ganska intensiv tid då olika delar av släkten firar olika dagar, så både julafton och juldagen och annandagen firade vi. Det är roligt att träffa alla men i år kändes det stressigt på grund av tenta-p. Jag har ju mycket att plugga och kunde inte riktigt slappna av över julhelgen. Visst, jag följde min plan och pluggade halvdagar så att jag åtminstone fick någonting gjort, men den avkoppling som jag brukar få av jullovet har ju helt uteblivit.

Jag har just nu ett väldigt organiserat, inrutat liv. Jag följer ett strikt pluggschema som jag själv har gjort för att hinna med allting och samtidigt se till att jag inte blir för trött. Jag kan inte plugga alltför många timmar i rad för då går min prestationsförmåga ner. Istället försöker jag se till att alltid vara pigg när jag pluggar genom att sova ordentligt, springa och meditera. Stress är ju det som saboterar mest, inte bara prestationsmässigt men även livskvaliteten. Det är därför jag har lagt mycket energi på att skaffa en livsstil där jag undviker stress de senaste två åren.

Vi har en stor skriftlig tenta och en tenta som kallas integrerat praktiskt prov men som ändå inte verkar vara så värst praktisk vad jag har förstått. Det är två veckor kvar tills den sista nu. Det känns lite dystert att det är såhär jag ska leva dessa veckor. Ingenting att se fram emot direkt. Tittar man ut genom fönstret så är till och med vädret deprimerande. Men tiden går ju trots allt framåt. Någon gång är det slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar