söndag 9 december 2018

Livet just nu

Vad mycket studiematerial jag samlat på mig genom åren. Jag städade mitt rum och upptäckte att jag knappt får plats med allt på hyllorna längre. Min stora mängd anteckningsblock bidrar ganska mycket till det. Jag började anteckna på dator denna termin, men innan dess skrev jag alltid för hand. Jag bläddrade igenom dem lite snabbt och mindes mina gamla kurser i matte och fysik som jag plågat mig igenom. Så mycket jag har lärt mig som jag nu har kastat bort. Men, jag passar bättre som att vara läkare än som att vara i IT-branschen. Jag gillar att analysera människor mer än att analysera system.

K2 (termin 2) är ungefär lika krävande som envariabelanalys fast en hel termin lång. Seriöst, vem tycker att den här terminen är rimlig? På en vecka så förväntades vi lära oss allt om både synen, hörseln, balanssinnet samt ögats och örats anatomi och dessutom det mesta om olika typer av känsel och kroppsuppfattning. För att inte tala om sju timmar föreläsning på samma dag om vilka vägar signalerna färdas i hjärnan. Jag tycker egentligen att det är intressanta saker vi lär oss, men man hinner ju knappt läsa på allt innan man måste hasta vidare till nästa område. Nej, jag längtar tills tentan har varit. Jag har hört att det är mycket lugnare tempo på övriga terminer.

Jag har länge haft ett intresse för psykologi och vet lite om hjärnan (dock på en betydligt mer övergripande nivå). Jag vet att om man blir utesluten / dissad aktiveras samma områden i hjärnan som det gör vid smärta. Det brukade jag ha som argument för att det inte är snällt att vara kall mot folk för att man tycker de är jobbiga. Dock är man oftast kall för att man inte vågar kommunicera rakt och då behöver man vänlighet för att känna sig trygg och kunna göra det. Jag är lite kluven på den frågan, men jag tänker undvika att vara passiv-aggressivt kall själv.

Julen kommer snart, men julkänslan har inte infunnit sig än mitt i pluggstressen. Jag får väl se hur det går med allt. I alla fall, skönt att terminen snart är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar