torsdag 2 augusti 2018

Slut och början

Jag är tillbaka i Järna igen. Tillbaka i den fuktiga varma hettan som får det att kännas som om jag är i tropikerna istället för Sverige. Pappa bor i det varmaste huset jag någonsin varit i och även fast jag har fönstret vidöppet flera timmar innan jag ska lägga mig och duschar kallt innan jag ska sova är det fortfarande svårt att sova.

Jag var ute och sprang under de grå molnen när himlen plötsligt öppnade sig och allt regn som inte har kommit på hela sommaren öste ner på en och samma gång. Varmt regn. Det var väldigt skönt att springa i. Svalkande. Jag brukar gilla att springa i regn. Luften är fuktig och skön att andas då, inte så torr. Jämfört med stekande hetta, när svetten sprutar och halsen är knastertorr och jag inte kan sluta tänka på hur törstig jag är det underbart.

Efter att ha varit ledig i en vecka är jag nu tillbaka och jobbar sista veckan på mitt sommarjobb. Det kändes lite motigt till en början. Även fast att jag inte direkt vände på dygnet när jag var och orienterade förra veckan så tog det emot att börja kliva upp kvart i sju igen, särskilt när det bara är fem dagar kvar. Men jag tjänar ju pengar på det i alla fall.

Jag kom tillbaka till en kontorskorridor med ungefär lika mycket folk som förra veckan jag jobbade, fast andra personer. De som redan har varit på semester, som jag nästan inte har träffat den här sommaren, är tillbaka, medan de som jag har träffat hela tiden har gått på semester. Jag själv har mentalt börjat förbereda mig på att jag ska sluta. Så brukar det oftast bli den sista veckan. Jag sitter mest och väntar på att det ska ta slut, för även om det ska bli skönt att göra något annat så är det ändå lite jobbigt på något sätt. Avslut tar alltid lite energi, även de mindre sorgliga avsluten som man kanske till och med vill ha.

Jag inser att det redan är augusti och tänker att tiden har gått fort. Jag tyckte innan att sommaren skulle bli så lång, men nu är det snart dags att åka tillbaka till Linköping igen. Det här sommarlovet var nog ett av mina bättre sommarlov, trots allt. Jag brukar bli rastlös lätt, men det har fungerat bra i år. Det gäller att hitta balansen mellan att ta det lugnt så att jag blir utvilad men hitta på saker tillräckligt ofta så att jag inte får långtråkigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar