tisdag 24 juli 2018

Jag flyger norrut


Jag sitter uppe i Örnsköldsvik och vilar mig efter att ha sprungit klart den andra etappen på O-Ringen. Man kan ju tro att det ska vara kallare uppe i norr, men så är det inte. Efter en dag med åskskurar och regn så är temperaturen tillbaka till den osannolika värme som det har varit hela sommaren. Detta visade termometern igår.


Jag kom hit i lördags med flyg. Det var länge sedan jag flög sist och den första gången jag flög inrikes. Inte den första gången jag flög själv, dock. Det gjorde jag redan när jag skulle hem från Malaga för att åka till USA för fyra år sedan. Men, jag kände mig nervös innan jag skulle åka. Även om jag vet att flygplan nästan aldrig kraschar så vet jag att om det skulle hända så överlever nästan ingen. Jag blev dock lugnare av att se hur flygvärdinnorna gick omkring utan att se oroliga ut. De flyger ju varje dag, så de borde veta om något ovanligt händer.



Jag kom fram utan problem. Sen var jag ute och sprang. Det gick ringrostigt att orientera, det var ju länge sedan jag sprang med karta sist. Ganska jobbigt att springa var det också. Men, jag har tagit mig runt banorna hittills. 
Idag var det vilodag för alla utom eliten. Vi tillbringade förmiddagen med att åka till en annorlunda strand vid havet. Det var ett ganska vackert men kargt klippigt landskap där. Man fick tänka sig för var man satte fötterna eftersom klippblocken var ganska branta emellanåt. Men det var skönt att sitta på en sten nere vid stranden och känna hur vågorna stänkte på mig.



Jag tycker om att vara vid havet. Det ger på något sätt en lugnande känsla, detta stora öppna vatten som man ser så långt ögat kan nå. Ljudet av vågorna som regelbundet slår mot stranden, fläktandet från vinden och doften av salt är också avkopplande. 



Vi var dock inte ensamma om att vara där. När vi kom så var parkeringsplatsen full och bilar parkerade längs båda sidor av kanten på den ganska så smala vägen under en sträcka på flera kilometer. Att ta sig därifrån var inte det lättaste, särskilt som det kom en lastbil som körde i motsatt riktning mot alla bilar som skulle hem. Trots detta så var det ändå roligt att vara där. Det kändes värt att uppleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar