måndag 2 juli 2018

Veckans reflektioner

Så har jag tagit mig igenom den första arbetsveckan med fem arbetsdagar, vilket råkar vara min tredje vecka. Chefen frågade mig när jag ville börja och jag valde strategiskt att börja på en onsdag en vecka efter tentan. Då kunde jag först vila mig efter mitt hårda plugg genom att vara ledig en vecka och sedan mjukstarta med en tredagarsvecka följt av en fyradagarsvecka eftersom att det var midsommar den fredagen. Detta skulle göra att jag fick tid att anpassa mig till nya rutiner, människor och arbetsuppgifter och hjälpa till att undvika första-veckan-på-jobbet-utmattning.

Det börjar bli semestertider och det är mindre folk på jobbet för varje vecka som går. Jag minns från mina tidigare sommarjobb hur jag nästan var ensam kvar i mitten på sommaren. Vecka 29 och 30 brukar vara de veckor då flest är borta. De som tog tidig semester har då ännu inte kommit tillbaka och de som tog sen semester har precis gått. Jag kommer inte heller vara kvar så mycket längre än så. Vecka 31 är min sista vecka, sen tar jag lite ledigt innan höstterminen börjar. Sommaren är ju trots allt nästan den enda tiden på året som det är möjligt för mig att vara ledig när jag är student och har obligatoriskt basgruppsarbete varje vecka och tenta precis efter nyår. Jag klarade första tentan med god marginal så det är skönt att slippa ha omtentan att tänka på nu.

Det fungerar ganska bra att jobba när jag kommit in i det. Vissa utmaningar finns det dock. Som:

  • när jag måste fråga någon hur jag ska göra för att komma vidare, men den enda som vet är på möte / jobbar hemma
  • när jag behöver ha behörighet för att göra någonting, men personen som ger behörighet är på semester 
  • när flera personer måste läsa och skriva under ett papper för att jag ska kunna gå vidare, men minst en person har inte möjlighet till det 
  • när alla mina arbetsuppgifter inte går att utföra på grund av ovanstående punkter så att jag inte har något att göra
Jag har dock alltid mitt standardjobb att gå igenom allt som finns i arkivet, som jag får göra som extrasyssla. Det är något som är bra att få gjort men som prioriteras lägre än att få fabriken att fungera. Så jag springer ut och in där med lådor med skivor och disketter för gamla system. Vissa av dem är äldre än jag till och med.


Så ser livet ut just nu. Jag har det ganska skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar