måndag 25 juni 2018

Midsommar

I år firade jag midsommar på ett annorlunda sätt än jag gjort alla år tidigare. I min familj har det funnits en stark tradition att tillbringa midsommarhelgen hemma hos mammas släkt i Odensvi, varje år enligt samma schema. Vi springer löptävlingen Midsommarloppet på torsdag kväll, går ut på ängarna och plockar blombuketter på fredag morgon, åker iväg till midsommarstången nere vid Dybecksgården klockan två. Där placerar vi vår filt på samma ställe som släkten lagt den på 50 år i rad och sätter oss och fikar. Vi dansar lite kring stången, köper lotter och åker det berömda Midsommartåget (ett släp som dras av en traktor runt en runda på en kilometer). Sedan åker vi hem halv fyra och förbereder middagen.

I år tänkte jag att jag skulle pröva något annat och åkte till Boxholm på en midsommarfest tillsammans med främst holgerspexare. Vi tältade vid en å ute i skogen, lekte och umgicks. Vädret var väldigt varierande med solsken på förmiddagen, ösregn precis när vi skulle äta lunch och sedan uppehåll på kvällen. Det var tur, så att
vi slapp bli dyngsura.

Vi åt middag först vid 23:30, efter att ha grillat i månskenet. Det är många musikaliska människor med i spexet, så det bjöds på sång vid lägerelden. Det var mysigt.

Sova i tält är alltid en utmaning för mig. Jag brukar inte sova i tält, jag brukar vara vaken i tält och göra vad jag kan för att förbättra förutsättningarna för att somna. Till exempel vill jag inte frysa. Jag gick upp tre gånger under natten och klädde på mig varmare kläder innan jag till slut kände mig tillräckligt varm för att slappna av och somna. Sedan vaknade jag när solen gått upp av att det var jättevarmt. Jag slog inte direkt några rekord i sömntid på en natt, men jag sov någonting och det är jag nöjd med.

Så tog helgen slut och jag är tillbaka i kontoret på Astra Zeneca igen. Vad som händer där ska jag skriva om nästa gång, för just nu händer inte speciellt mycket. Det mest spännande som hände idag var att jag loggade in på en dator jag aldrig använt förut och loggade ut igen. Som sagt, jag återkommer när jag har något mer intressant att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar