onsdag 6 juni 2018

Nu är det slut


Jag sitter på tåget och ser hur Linköping försvinner bakom mig när jag ger mig av för sommaren. Det känns både skönt och tråkigt. Skönt för att tentan äntligen har varit och jag slipper sitta hela dagarna med näsan i någon av alla tjocka böcker som står med på litteraturlistan. Men tråkigt att lämna allt och åka hem till det gamla livet som nästan inte finns kvar längre när jag bott hemifrån i tre år.

Slutet kom fort. Tentaperioden slukade mig och jag stängde praktiskt taget in mig i biblioteket i två veckor för att repetera allt jag lärt mig sedan terminens början. Det var mycket, insåg jag. I början kände jag mig stressad. Mina sömnproblem som lyst med sin frånvaro i nästan ett år kom tillbaka. Men jag har lärt mig vikten av att stressa av, så jag tog mig tid att vila när jag blev för trött. Det var bra, då fick jag tillbaka energi och kunde plugga bättre nästa dag.

Jag var ibland iväg och gjorde saker på kvällarna. Till exempel sprang jag Blodomloppet med min basgrupp. Det var ganska kul och få springa lite igen. Det var länge sedan jag sprang ett löplopp och även fast att jag har inte formen för att komma fyra på terräng-SM längre så blev jag ändå nöjd med min tid. Jag hade inte tappat så mycket som jag trodde.

Tentan kände jag mig också nöjd med. Jag gick ut från tentasalen med en positiv känsla. Jag tyckte att jag kunde svara på de flesta frågorna (förutom hur vitamin B12 tas upp). Nu hoppas jag att Medfak inte rättar lika hårt som MAI (t.ex ger noll poäng på en fråga för att man skrev > istället för < på ett ställe i en 2 A4-sidor lång korrekt uträkning). Jag får vänta två veckor och se.

Dagen idag har jag tillbringat med någonting så roligt som att packa och städa. Jag gjorde prioriteringar över vad jag behöver ha med mig hem (linnen, kjolar, klänningar) och vad jag inte behöver (mantel och tomma toarullar). Sedan slängde jag sopor, dammsög och packade ihop. Nu ska jag vara ledig en vecka innan jag ska börja jobba, vilket ska bli skönt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar