lördag 4 januari 2020

Jag är ute och cyklar

Åren går in i varandra. Det är 2020, nytt decennium till och med. Jag var hos några vänner i Tannerfors och såg när fyrverkerierna exploderade över hela staden. Jag hoppas att det blir ett bra år. Det känns som en offensiv start i alla fall. Mer om det senare.

Den här veckan har jag jobbat varje dag i hemtjänsten. Även om jag fick jobb där har jag inte jobbat sådär jättemycket, som folk har märkt när de sett mig springa omkring på US. Jag är en timvikarie som jobbar typ när de fast anställda inte vill jobba (julhelgen och nyårsafton och så). Men tja, jag hade egentligen inget bättre för mig, och såna där pengar är alltid bra att ha, så när chefen frågade så sa jag ja till att jobba varje dag. Så nu har jag tillbringat veckan med att knacka på hos gamlingar och dela ut mediciner, sätta på stödstrumpor, samt göra hushållssysslor och i värsta fall byta blöja. Ibland får jag cykla hem till brukare, så jag tillbringade en hel tid med att cykla omkring i Tannerfors och lära mig vad alla gator heter.

Det är inte så tråkigt som det låter, det är ändå ganska varierande, men efter en vecka så blev jag som man brukar bli och började längta efter att vara ledig. Veckan flög fram i alla fall. Det är bra att jobba, för då går halva dagen och så hinner man inte tröttna på sina hobbies. Eller tja, fastna framför skärmen hela dagen. Vad skulle jag göra utan min dator? Jag har den som TV också, så fan vad tråkigt jag skulle få om den gick sönder.

Så ja, vad har hänt? En nästan döv gubbe har så hög volym på sin TV så ingen kan sova i hans trappuppgång. Världens suraste gubbe skrek att jag skulle dra när jag hade varit hos honom i tre minuter. En tant är sur för att jag byter blöja för sakta för hon orkar inte stå upp, men jag har aldrig bytt blöja förut så jag är inte så snabb. När jag stod och moppade golv hos en tant så kom en läkare på besök och jag tänkte att jag hellre hade velat vara läkare. Nej, det är inte alltför tråkigt, men jag vill inte bli kvar i hemtjänsten hela livet. Jag känner mig inte riktigt som den där extroverta omtänksamma typen. Jag är mer den som tycker jag har en uppgift och så vill jag göra den så bra jag kan och pricka av att jag har gjort den.

Nej, jag får se vad jag hittar på framöver. Om jag ska jobba mer, eller om jag tycker jag inte behöver bli mer lik en tant och gör något annat. Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag gärna åkt någonstans, men nu är det inte så och jag får väl sysselsätta mig hemma då. Med vad? Det får jag se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar