tisdag 30 juli 2019

Kan man smälta is med värme?

Varför ser jag alltid mörka moln
fast himlen är klart blå?
Varför väntar jag så länge
med att gå dit jag vill gå?
Varför dröjer jag mig kvar
i kylan fast jag fryser?
Varför vill jag alltid fly
från varje plats där solen lyser?

Kan man smälta is med värme
om man själv är kall som snö?
Eller är det dömt att misslyckas,
att blekna bort och dö?
Om jag samlar allt mitt mod,
hur långt kommer jag att gå?
Kommer det att svida mer
än vad det gjorde då?

Vilket pris ska jag betala
för att vindarna ska vända?
Som så många gånger förut,
vad är det värsta som kan hända?
Om min båt kör på ett isberg,
blir jag strandsatt på min ö?
Kan man smälta is med värme
om man själv är kall som snö?


Jag undrar om någon fattar den här. Det var en dikt som jag skrev 2016 när jag var kär och livrädd för att göra någonting åt det. Så var det typ alla andra gånger också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar