lördag 27 april 2019

Jag sitter och tänker

Det känns som om tiden går så fort. Nu är april nästan över, det börjar bli grönt och vackert i naturen, det är varmt och soligt. Jag känner mig full av energi men samtidigt rastlös. Det är som om jag väntar på att något ska hända, men jag vet inte vad.

Det har inte direkt hänt så mycket nytt i mitt liv. Det är skönt att kunna ta det lugnt, men samtidigt vill jag sysselsätta mig för att distrahera hjärnan. Jag anar ibland saker som jag inte riktigt vet om det stämmer. Jag försöker slå bort de tankarna genom att tänka att jag egentligen inte vet hur det ligger till, men det visar sig ofta att jag hade rätt ändå. Ibland undrar jag vad jag ska tro. Är det här rena fantasier eller ligger det någonting i det här? 

För nuvarande är ensam hemma i min pappas hus. Det är 10-mila, en stor orienteringsstafett, och mina föräldrar har åkt till Skåne för att vara med. Min syster har skadat sitt knä så hon är kvar i Eksjö, där hon går gymnasiet. Så vad gör jag där? Jo, jag hade ett ärende i Järna på fredagen så jag sov över för jag orkade inte åka fram och tillbaka med tåg samma dag. Särskilt inte som det var stora tågförseningar när jag skulle åka dit. Så jag tillbringade dagen idag med att läsa på om astma, dagdrömma alldeles för mycket och lyssna på musik.

Terminen börjar närma sig sitt slut. Jag har suttit och lärt mig om njursjukdomar de senaste veckorna. Det tyckte jag var mycket luddigare än hjärtat. Njurar verkar vara ett av de organen som man inte vet allt om. Det finns dock andra organ som är värre. Typ prostatan. Jag vet att det är ett vanligt ställe att få cancer i, och att den växer och trycker ihop urinröret så att gamla gubbar får svårt att kissa. Vilken funktion den egentligen fyller beskrivs kortfattat och ganska luddigt. För att inte tala om mjälten, som nästan verkar ha glömts bort i den medicinska litteraturen.

Nej, det är mycket man inte vet, och jag tror inte jag blir klokare av att grubbla. Jag ska ta en löptur i det sköna vårvädret och sedan ha en skön lördagkväll. Sedan hade jag tänkt ta mig tillbaka till Linköping, om inte SJ har andra planer som typ elfel på tåget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar