torsdag 23 maj 2019

Jag har flyttat

Nu har jag flyttat. I fredags tog jag mitt pick och pack och flyttade från mitt korridorsrum på Alsättersgatan, där jag har bott i fyra år. Mamma och pappa kom ner och hjälpte mig. Det blev en väldigt intensiv dag, då vi i princip började från noll med att packa ner allt i flyttlådor, innan vi städade ur, dumpade flyttlådorna i den nya lägenheten och åkte till IKEA på inköpsrunda.  Jag hade trott att det skulle gå ganska fort att packa, för jag bodde ju på bara 20 kvadrat, men jag hade ändå förvånansvärt mycket grejer. I efterhand tycker jag att jag kunde ha förberett mig mer.

Jag är ju inte den bästa på hushållsarbete, och jag känner mig alltid som en riktig plattfot när jag måste göra praktiska saker. Kan jag lära mig om jonpumpar i cellmembranet? Jadå. Kan jag räkna ut integraler? Jadå. Kan jag vika ihop en flyttkartong? Öööh... nja, om jag får öva lite.  Det är en väldig tur att jag inte lever på den tiden när man skulle vara hemmafru, för då hade det varit synd om min man.

Jag har ju en del saker som snurrar i huvudet också. En historia om en kille jag var intresserad av ganska nyligen, men jag blev arg för att han är dryg mot mig för att jag var dålig på att kommunicera det. Tack och hej, ha ett bra liv. Nej, jag är verkligen ingen casanova. Jag gillar en person i taget och om jag blir kär på riktigt så slutar jag aldrig någonsin vara det. Det är därför jag tar det försiktigt. Jag orkar inte sitta i flera år och sakna någon, så jag låter det aldrig gå så långt i ett tidigt skede där det är osäkert om det ens kommer bli något.

Det är tenta-p och jag har stängt in mig i biblioteket igen. Vi hade lång tid på oss den här gången, hela tre veckor. Det är både skönt och segt. Det är bra att ha mycket tid på sig, men det är ett tråkigt sätt att leva på att sitta och repetera gammal kunskap åtta timmar om dagen utan paus på helgen. Speciellt nu, när jag håller på och går igenom det vi lärde oss i tema GEN. Läkarprogrammet har bara en tenta per termin men man läser fortfarande "delkurser" som är indelade i olika teman. Tema GEN består av cellbiologi och allt annat som inte passade in på något annat tema, och därför är det en massa små orelaterade saker som man måste lägga på minnet. Det var dessutom lite tråkigt, tyckte jag. Men man måste lära sig det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar