tisdag 5 februari 2019

Lite snö har väl aldrig stört mig

Februari är här. Jag är ute och springer i ett vackert vitt landskap, färgat av det första ordentliga snöfallet på hela vintern. Snöflingorna yr omkring mig och träffar mig i ansiktet som små kalla stänk. Mina fötter får kämpa extra mycket i snömodden som plogbilen ännu inte hunnit skyffla undan. Jag måste säga att det var en utmanande att springa i detta väder. Hade jag känt mig omotiverad så hade det varit svårt att orka kämpa sig runt min runda i den tungsprungna snön. Men, jag ville få bort den dåsiga känslan i hjärnan, och efteråt så känner jag mig alert och fokuserad igen.

Jag började springa mycket igen under år 2018. Tidigare var jag en elitlöpare som resten av min familj, men jag var inte beredd att offra den tid som krävdes för att fortsätta vara på elitnivå som vuxen. Men jag försöker springa helst fem gånger i veckan, dels för hälsans skull och för att det känns som om jag tänker långsammare och mindre fokuserat annars. Ibland får jag dock hoppa över för att jag har annat för mig (typ skriva spexmanus). Ja, jag vet att jag kan ge intrycket av att vara som en pulveriserad torrboll, men jag är inte så tråkig som jag verkar. Jag har humor, jag lovar.

Något annat jag har fått höra är att jag skulle uppfattas som en hårding med ett hjärta av is. Det är långtifrån vad jag själv tycker att jag är. Men jag förstår det, för jag har sett mig själv på kort och häpnat över den iskalla blick som jag får i situationer när jag känner mig blyg. Kanske är det jag som undermedvetet avvisar alla andra innan de har möjlighet att avvisa mig. För när jag lär känna folk och det visar sig att de inte har som hobby att hitta på olika sätt att bryta ner andra människor, då brukar jag öppna upp mig så småningom.

På tal om annat så sitter jag nu och läser carcinogenes (uppkomst av cancer). Jag tycker personligen att det är tråkigt att lära mig hur processer sker på molekylnivå i femton olika steg, fast jag märker ju att det är bra att veta nu när jag läser om sjukdomar. Det är intressant att förstå att olika sjukdomar uppstår för att det går fel på de olika stegen.

Den här veckan ska jag också ta mig till ett labb och göra lite undersökningar på cancerceller. Vi får se hur det går för mig med min teoretiska läggning. Om labbet exploderade eller inte får ni veta i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar