måndag 17 september 2018

Nostalgi

Den hänger alltid på mina läppar, den där historien. Särskilt nu. Jag har vissa föraningar om att någon går i mina fotspår. Det beteendet känner jag igen alltför väl. Jag ler inombords men gör ingenting än för jag vill vara säker på att inte upprepa mitt misstag. Det gjorde väldigt ont. Båda gångerna. Under löven vill jag ju inte hamna.

För övrigt flyter livet på. Jag har inte haft tid att skriva så mycket för jag håller på att drunkna i det hav av plugg som kommer i våg efter våg. Vi brände igenom hjärtat och cirkulationen sedan förra inlägget jag skrev. Massor med diagram och formler. Jag blir nostalgisk när jag ser formlerna. Jag brukade gilla matte, även om jag inte gillade att behöva lära mig 200 sidor utantill på två månader och få underkänt om jag inte kunde alla detaljer. Den här nivån gillar jag dock. Det är lätt att tänka sig t.ex att det blir högre resistens i ett blodkärl om det kontraherar.

 Det var småroligt att min bok använde Ohms lag för att beskriva flödet av blod genom blodkärl. Ett minne flashade förbi över när jag satt med en inlämningsuppgift där man skulle räkna ut strömmar i en krets med fem okända variabler och satt och skrev om de där uttrycken för strömmarna om och om igen för att få rätt svar. Eller när föreläsaren började prata om Laplace´s lag och jag påmindes om mina mardrömmar om Laplacetransform.

Förra veckan var jag för första gången ute på Vikbolandet. En plats där man kan undra om det finns flest kor eller människor. Jag ska nu hänga på deras vårdcentral varannan tisdag i resten av läsåret och öva mig på att prata med patienter. Det blir säkert kul och lärorikt.

Sedan var jag på Holgerspexets höstkickoff i helgen. Det var tredje året i rad jag var där. Det var något jag hade sett fram emot och det var mycket riktigt kul. Jag har inte varit med så mycket hittills under hösten eftersom jag inte är med i dekoren i år, och jag insåg att jag hade saknat den kreativa miljön. Mitt behov av ordvitsar, som jag inte visste att jag hade, är nu uppfyllt. Det är däremot inte sömnbehovet. Efter att ha sovit 5-6 timmar på två dygn var jag ganska trött på söndagkvällen. Idag sov jag tio timmar, men det ska jag nog göra inatt också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar