söndag 19 november 2017

Bakom kulisserna

Nu håller spexsäsongen på för fullt. Premiären var för en vecka sedan och allt satt som det skulle. Jag behöver inte tillbringa lika mycket tid på teatern längre, men ändå hänger jag där tre gånger i veckan och hjälper till med föreställningarna. Min uppgift hittills har varit att öppna en dörr så att bandet syns i låtnumren, samt göra scenbyten tillsammans med de andra dekorarna.

På bilden kan ni se den plats där jag brukar stå. Det är en sorts korridor under balkongen där det känns ganska mysigt att vara.

Det kommer mer och mer publik på föreställningarna nu. Dessutom blir det mer drag när andra spexare kommer och kollar. Det är alltid kul. I helgen hade vi först Linköpings studentspex på besök och sedan gamla holgerspexare. Detta gjorde att det blev mycket mer omstarter och skämt än vad det annars blir. Det är roligt även för oss som jobbar bakom scenen när det händer nya, oväntade saker.



Förutom att vara på teatern och jobba (och gå på spexsittning varje helg) har jag börjat jobba heltid på Lejonfastigheter. Jag har fått ett konsultuppdrag på ett halvår då jag ska hjälpa en ingenjör som har för mycket att göra. I måndags kastades jag in i en värld av ritningar och jag har snabbt satt mig in i att förstå alla beteckningar och lära mig program för att hantera dem. Det är en omställning att börja jobba heldagar efter att först ha pluggat och sedan jobbat heltid, men det går nog bra när jag har vant mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar