söndag 21 januari 2018

Avslut

Det är en iskall dag i mitten av januari. Jag kom hem till Järna igår, bara för att upptäcka att snön som saknas i Linköping finns i stora mängder här. Jag satt på tåget och såg hur landskapet blev alltmer vintrigt i takt med att jag närmade mig Södermanland.

Idag var det över tio minusgrader och jag stod halva dagen i klubbstugans helgservering och sålde smörgåsar och våfflor åt skidåkare. Det var verkligen fullt med folk. Jag stod i kassan och hade seriöst inte en ledig minut på två timmar. Kunder kom i en strid ström och beställde hur mycket som helst och jag fick användning för både arbetsminnet, huvudräkning och simultanförmåga. Så är det när solen skiner. Alla vill ut och åka skidor, oavsett temperaturen.

I fredags slutade jag på mitt jobb. Det var skönt men samtidigt var det ett avslut. När jag går iväg någonstans och aldrig kommer tillbaka så känner jag alltid åtminstone en svag saknad. Även fast jag hellre vill göra något annat som jag tror kommer vara roligare så är det ändå ett kapitel i livet som är slut.

Under tidens gång kom jag fram till bättre och bättre metoder för att göra mina arbetsuppgifter. Jag skulle se till att filerna över varje fastighet skulle sorteras in enligt samma mappstruktur, istället för att ligga utspridda lite hursomhelst så att man behövde leta i tio mappar för att hitta det man letade efter. Jag insåg då att det fanns två metoder för att flytta filer till rätt plats. Det var:

1. Klicka dig ner genom sju mappar till sjunde undermappen, klipp ut filerna och klicka dig sedan upp till toppen igen. Klicka på mappen du ska flytta filerna till och klicka dig ner till sjunde undermappen i den. Klistra in filerna. Gå sedan tillbaka till den första mappen och hämta nästa fil.

2. Använd terminalen och skriv ett kommando som flyttar filerna till rätt plats på några sekunder.

Det var då jag började älska terminalen. Nu får jag hoppas att den som ersätter mig känner till alternativ 2 så att arbetet går lite mer effektivt.

Egentligen är det terminsstart på läkarprogrammet imorgon, men eftersom min fasters begravning är då har jag fått tillstånd att vara ledig den dagen. Min första dag kommer att bli på tisdag istället. Så jag får sitta ännu en dag och vara ovetande om hur min vardag kommer se ut de närmaste 5, 5 åren. Jag har i alla fall gott om tid på mig att lära mig det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar