tisdag 8 januari 2019

Funderingar

Då har jag skrivit tenta igen. Min andra terminstenta. Jag får se hur det gick. Som sagt, den här terminen var mycket värre än den förra. När jag tentapluggade så kändes det som om jag lärde mig det jag inte hade hunnit lära mig under terminen snarare än att repetera. Det kändes som om jag kunde lika mycket efter tenta-p som jag kunde innan förra terminen (räknat i procent av kursinnehållet). Men jag gjorde i alla fall mitt bästa. Det kan gå. Jag gjorde en uppskattning av mitt resultat baserat på svarsförslagen och kom fram till att jag både kunde bli godkänd eller underkänd beroende på hur strängt tentan rättas. Jag får hoppas att jag är för pessimistisk även den här gången. Förra gången uppskattade jag 67 poäng som det värsta scenariot och fick 80 poäng (av totalt 100 poäng).

När man har terminstenta så kommer ungefär 5 - 10 % av allt man lärt sig i kursen på tentan. Det är dock svårt att förutsäga vad frågorna kommer handla om. Det varierar ganska mycket från tenta till tenta, så man måste kunna allt för att säkert klara sig. Dessutom kommer det ofta frågor om saker som kanske bara togs upp i förbifarten på en enda föreläsning, medan sådant som det pratas om i en hel månad inte ens är med på tentan. Jag tycker att det är drygt. Som nu, när man tydligen skulle ha detaljerade kunskaper om herpesvirus, vilket verkligen inte känns centralt i kursen. Hade jag inte gjort gamla tentor så hade jag trott att det föreläsaren sa om olika sorters virus bara var kuriosa för att göra föreläsningen intressant.

Min mobil gick sönder, vilket är frustrerande. Jag inser hur beroende jag är av den. Jag kan inte kontakta folk utan att sitta vid datorn, inte googla upp saker när jag är ute på stan, inte logga in på banken. Datorladdare har jag fixat nu i alla fall. Det hade varit lite hemskt att vara helt utan teknisk utrustning.

Nu ska jag plugga en dag till, sedan är det den mystiska halvpraktiska tentan och sedan har jag ledigt i tio dagar. Det ska bli skönt. Motivationen till att plugga går ner efter att man haft tenta-p i tre veckor. Sen får jag lära mig om sjuka kroppen istället för bara biologi. Det ska bli intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar