måndag 10 juni 2019

Sista dagen

Då var det slut för i år då. I fredags skrev jag min tenta och sedan gick jag ut i friheten. Jag tycker att det alltid är så på universitetet att slutet kommer som en chock. Först pluggar man intensivt och sedan kommer tentan, och sedan är allt bara slut på en gång och alla åker hem.

Vi hade MEQ-tenta den här gången. Det betyder att man måste svara på frågorna i en viss ordning. Man får en bunt med papper, sen får man riva av översta sidan, där det finns en fråga man ska svara på, och lägga den i ett kuvert innan man river av nästa sida. Anledningen till det är att tentan är utformad som ett patientfall, där man får frågor i stil med "vilken undersökning vill du göra på den här patienten?" och nästa fråga bygger vidare på svaret, som då måste avslöjas. Jag tyckte personligen om det, även om det var lite stressigt med tiden. Man får ju reda på om man hade rätt direkt. Det kan visserligen vara jobbigt om man svarar fel mycket, men man har ju bättre koll på om man kommer klara tentan eller inte. Den här gången så var dock halva tentan "bläddertenta" där man får svara i valfri ordning, så där har jag ingen aning hur det gick. Men min känsla är att det gick bättre än när jag precis klarade godkänt och sämre än när jag fick 80 poäng.

Jag tog en sväng förbi ingång 27 i B-huset på vägen hem. Det var där vi alltid hängde på min gamla utbildning, och jag ville passa på när jag ändå var på Valla. Jag gick förbi IsYtan och kikade in. Det var ingen där som jag kände igen. Inte så konstigt med tanke på att det var sista dagen på tenta-p och att universitetet i princip hade sommarstängt. Men det var sig likt. Jag mindes att det fanns en lapp med allas ansikten och telefonnummer där, och när någon slutade så kryssade man över den. Det är tyvärr många som slutar på D-sektionen, så vi pratade skämtsamt om att det var som en bingobricka. Jag undrar om de fick bingo när jag slutade. Jag hade för mig att alla på min rad slutade innan mig.

Min cykel hade lämpligt nog fått punka två dagar innan tentan, så regnet kom ikapp mig när jag vandrade från B-huset till bussen. Det var ett rejält skyfall. Jag såg den ena blixten efter den andra och tog skydd inne i C-huset, där jag blev kvar i minst en halvtimme medan det regnade floder utanför. Så gick jag omkring där och mindes mitt gamla liv. Det är väldigt vad mycket de hade byggt om där. Slitna lokaler, men ändå fräschare förr.

På kvällen hängde jag med några tjejer från klassen på middag för att fira att terminen var över. Vi åt veganska vårrullar, vilket var en ny upplevelse för mig. Det var rätt gott. Jag fick inspiration till att laga lite godare mat, vilket jag typ inte hinner på vardagar. Det är svårt att få livet att gå ihop när jag har tusen andra saker att göra.

Nu har jag ledigt i en vecka innan jag ska börja jobba. Jag har tagit det rätt lugnt. Sett några avsnitt ur Outlander och The handmaid´s tale. Städat. Åkt på kortbesök hem till pappa. Och börjat förbereda inför mitt sommarjobb. Jag blev tvungen att göra en webbutbildning om säkerhet på arbetsplatsen. Då ska man svara på frågor av den här typen:

Behöver du följa de etiska reglerna?

1. Ja
X. Nej
2. Alla utom jag behöver följa dem

Det var inte så svårt tyckte inte jag. Dessutom har jag gjort det testet flera gånger tidigare. Jag får återkomma och skriva om mina äventyr på jobbet senare när jag har börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar