måndag 24 juni 2019

Sill och signalfel

Jag går hemifrån strax innan 16, bärandes på en mycket tung väska med ett tält i, en sovsäck i ena handen och handväskan i den andra. Min reseapp föreslår att jag ska gå till en busshållplats 965 m bort. Det orkar jag inte, så jag väljer det näst bästa alternativet. Tyvärr ställde jag mig på hållplatsen där bussen gick åt motsatt håll och fick skynda mig över Södertäljes mest trafikerade väg.

Jag tar mig till Södertälje centrum och hoppar på ett pendeltåg till Södertälje hamn. Jag insåg då att jag skrivit fel i reseappen. Jag skulle till Södertälje syd. Ajdå. Jag hittar som tur var en buss som går dit och släpar mig ombord. Så kommer jag fram till Södertälje syd, där jag ska ta tåget till Linköping.

Jag skulle komma fram med tåget strax innan sju. Vad skönt, tänkte jag. Då hinner jag äta och packa i lugn och ro. Men när jag kliver in på stationen stod det en ny beräknad avgångstid på tidtabellen. Fem minuter försening. Dessa fem minuter visar sig vara en dryg kvart. Tåget sinkas ännu mer på grund av perioder med lägre hastighet och flera stopp under resans gång. Så när jag egentligen ska vara framme får jag istället besked om att jag skulle åka ersättningsbuss från Norrköping. Jag klivr ut ur tåget samtidigt som regnet började ösa ner och blev helt blöt. Så släpar jag mig ombord på den packade bussen med allt mitt bagage och skäms lite för att jag nästan tar upp två platser.

Jag kommer fram till Linköping precis när bussen till Gottfridsberg avgår. Nästa går om 25 minuter. Jag lackar ur och bestämde mig för att gå hem Det gjorde jag. Så nu har fått jag träningsvärk i ryggen och en större motivation till att skaffa körkort.

Anledningen till att jag åkte till Linköping var att jag skulle åka till Boxholm och fira midsommar med vänner från en förening som jag är med i. Jag slapp åka tåg dit, tack och lov. Vi samåkte ut till gläntan vid Unnamed Road där vi hade vårt läger. Jag upptäckte snabbt mitt behov av fortbildning i tältbygge, men som tur var fick jag hjälp av några mer kompetenta campare.

Dagen löpte på med sillunch, lekar, socialt umgänge och bad. Det var en lagom smart idé att bada salongsberusad i en stenig sjö. Jag halkade mig fram tills jag kom till midjedjupt vatten, tog ett snabbt dopp och gick sedan upp på land igen. Men jag har gjort mitt första dopp för år 2019 i alla fall. Sedan satt vi vid brasan medan det mörknade ute. Det var mysigt, men mina kläder blev impregnerade med röklukt.

Jag hade inte så höga förväntningar på sömnen den natten. Jag brukar inte sova i tält. Jag brukar ligga vaken i tält och vrida och vända mig för att hitta en bekväm sovställning. Jag har lite svårt att sova generellt och gillar när det är mörkt, tyst och lagom varmt i rummet. I tält så är det ljust, lyhört, iskallt på natten och kokhett på morgonen. Men det gick förvånansvärt bra. Jag tror jag sov hela fem timmar den natten. Men jag fick lite oinbjudna gäster. På morgonen hittade jag en stor grön larv på kudden. Vad larvigt av den att vara där.

Efter att ha mellanlandat i min lägenhet var det dags att bege sig tillbaka till Södertälje igen. Den här gången släpade jag på en tung väska till med mer saker jag ville ta hem under sommaren. Mamma tycker att jag inte har somriga kläder på mig, men jag är ju mest inomhus på jobbet och där är det ju kallt. Dessutom gillar jag att ha på mig långärmat och mörka färger. Det är liksom min stil. Aja, jag gillar inte att svettas ihjäl så jag tog med mig lite klänningar ifall jag ska vara ute någon gång.

Tror ni bussen kom? Ja, precis när jag började söka på SJ-appen efter tåg som gick senare än det jag hade biljett till. Jag kom som tur var precis i tid till stationen och kunde ta mig till Södertälje. Sen släpade jag mig in på en buss och gick av på den närmaste hållplatsen. Den var tyvärr 867 m hemifrån, och på vägen passerade jag en bro där det blev broöppning precis när jag kom. Detta kallas att inte ha flyt. Aja, jag ska inte gnälla för mycket, men vad skönt det måste vara för er som har bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar