tisdag 12 mars 2019

På språng igen

Vad gjorde jag på kvällarna den här helgen? Jo, jag satt utanför Hasselquist-salen på US och tog emot folk som sökte scengrupper i Holgerspexet. Den här helgen var det nämligen audition för skådis, dans och kör. Min uppgift var att möta upp dem, få dem att känna sig välkomna och prata med dem tills det var deras tur. Det var kul. Jag träffade en massa kreativa människor och pratade med dem och spexare som jag redan kände, dels de som sökte scengrupper och dels de som värdar tillsammans med mig. Det verkade vara duktiga människor som sökte, och utan att ha sett på audition så skulle jag gissa att det är ganska hård konkurrens. Jag är ändå positivt överraskad att de sökande var trevliga mot varandra när den som kom ut från audition mötte den som skulle in. Jag gillar den attityden.

Jag har varit upptagen många kvällar den här veckan. Manusmöte på måndag och torsdag, och jag följde med och kollade på Liu-bandet på onsdagen eftersom en tjej i klassen spelar där och bjöd in mig. Det är bra att umgås med klassen ibland tycker jag. Jag har inte gjort det så värst mycket utanför skolan för det är svårt att klämma in det bland allt annat jag ska hinna med. Jag behöver ju ha egentid också, annars får jag aldrig koppla av. Men socialt stöd är viktigt. Om man är för ensam kan man få hjärtinfarkt. Det har jag lärt mig den här veckan.

Den andra och sista veckan på tema PU har varit. Vi hade diskussion om etik häromdagen. Jag tycker att det är svårt att ha en definitiv ståndpunkt i etiska frågor. Det är sällan som jag är helt övertygad om vad jag tycker. Allt beror på vilken synvinkel man ser det ur. Jag tror till exempel att ingen föds ond, utan att man blir det om man råkar ut för svåra händelser och hanterar det genom att utagera på andra. När någon är elak mot mig försöker jag se situationen genom deras ögon och relatera till liknande händelser ur mitt eget liv. Om jag går till botten med det så kan jag alltid se elakt beteende som uttryck för osäkerhet, sorg eller skam. Inte för att det är en ursäkt för att man kan bete sig hursomhelst, men jag kan undvika att bli provocerad.


Nu kom jag precis hem efter att ha varit en heldag på Vikbolandets vårdcentral. Jag kunde såklart inte sova för att jag blev stressad över att vara tvungen att gå upp tidigt, så jag är trött och har biverkningar av för mycket kaffe. Jag ska väl gå ut och springa och försöka förbränna koffeinet. Sen ska jag gå och lära mig om hjärt-kärlsjukdomar men det skriver jag om nästa gång.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar