fredag 15 augusti 2014

Vädret - så påverkar det träningen

Idag när jag var ute och sprang började det regna. När jag var klar med uppvärmningen och skulle börja springa fortare började vattendroppar att falla över mig från himlen. Snart var jag helt blöt.

Jag tycker faktiskt om att springa i regn. I alla fall när det är varmt ute. Jag håller med om att det inte är så fantastiskt kul att gå ut och träna när det är två grader och man blir alldeles blöt och kall av snöblandat regn. Men på sommaren är det skönt. Luften som man andas in är sval och fuktig, känns fräsch, och man blir svalkad av vattendropparna som träffar kroppen. Jag minns många tävlingar som jag har sprungit med den känslan, känslan av att vara helt blöt och sval men ändå varm i musklerna.

Jag tycker inte om att springa i för hög värme. När det var 30 grader för några veckor sedan var det nästan outhärdligt. Även om man springer i de tunnaste kläder man kan hitta så känns det fortfarande som om man har feber när man springer. Man är blöt då också, men av svett istället, och försöker hela tiden söka sig in i skuggan.

Vintern är inte heller kul att springa i. Då är det för kallt. Om det är snö så åker jag skidor så mycket det går. På alla vägar finns dels hala isfläckar och dels snöslask som fötterna glider bakåt i. Den bästa årstiden för löpning måste enligt mig vara våren och hösten. När det är 15 grader är temperaturen optimal. Då är det för kallt för att man ska svettas mycket och för varmt för att man ska frysa.

Dock har jag lite ont så jag får se hur det går med löpningen. Jag hoppas det går över snart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar